niedziela, 29 lipca 2012

Szkice z życia. Antologia opowiadań

Jakiś czas temu z dwóch blogów, które regularnie czytam dowiedziałam się o projekcie Bloggerzy Książki Piszą. Efektem projektu było stworzenie przez grupę autorów blogów książki zawierającej opowiadania autorstwa każdego z nich. I tak powstały "Szkice z życia", wydane w formie e-booka przez wydawnictwo RW2010. Więcej o tej akcji można dowiedzieć się na stronie http://blogerzy-ksiazki-pisza.blogspot.com.
Ponieważ lubię styl pisania autorek obserwowanych przeze mnie blogów, więc głównie ze względu na nie skusiłam się na tą książkę. Tym bardziej, że można było ją pobrać w formacie na mój czytnik e-booków.


Opowiadania tworzące antologię są przeróżne, zarówno jeżeli chodzi o tematykę, formę czy punkt widzenia (narratora), ale wszystkie łączy motyw codziennych lub niecodziennych wydarzeń z życia. Miłość, zdrada, śmierć, rodzinne kłopoty, ale także wielkie tajemnice rządowe oraz fantastyczne, ponadludzkie moce.


Jeśli chodzi o poziom, to większość opowiadań jest dobra, kilka naprawdę dobrych a nawet i wybitnych. Ze dwa- trzy moim zdaniem dość kiepskie. W zasadzie tylko jednego nie dałam rady przeczytać do końca - po prostu nie mogłam. Pozostałe czytałam z większym lub mniejszym zainteresowaniem.
Nie sposób tutaj zrecenzować wszystkich opowiadań, więc wymienię tylko te, które w sposób szczególny zwróciły mogą uwagę. 


"Boję się ciebie, potomku" - szczere i trafne ujęcie tematu oczekiwania na dziecko i lęków, jakie temu towarzyszą. Bardzo krótkie - w zasadzie trudno to nazwać opowiadaniem - ale bardzo dobitne. Szczególnie dla świeżo upieczonej mamy.


"Kobieta, którą nigdy nie będę" - bardzo podobał mi się ten utwór ze względu na przesłanie. Tematyka poruszona przez autorkę jest mi dość bliska, więc opowiadanie poruszyło mnie. Może mogłabym przyczepić się do pewnych szczegółów, ale to są drobnostki które nie przeszkadzają w odbiorze całości.


"Przystań" - opowiadanie o ... poszukiwaniu pracy. Dobry styl, bardzo podoba mi się lekkość, z jaką autorka operuje słowami oraz celność jej spostrzeżeń. A zakończenie - zaskakujące.


"W drobny mak" - zaczyna się sielankowo - oto dwoje ludzi, którzy znaleźli siebie nawzajem i chcą być razem. Muszą tylko wyprostować pewne sprawy w swoim życiu by móc cieszyć się sobą. Nagle dramatyczne wydarzenia w rodzinie dziewczyny burzą wszystkie plany. 


"Pielęgnujmy guziki" - nostalgiczna a jednocześnie bardzo ciepła opowieść o upływie czasu, przemijaniu. O przedmiotach z pozoru błahych, które nabierają niezwykłego znaczenia i potrafią wzbudzić emocje. 


"Ostatni uśmiech Rembrandta" - plus za świetnie wykreowaną postać głównej bohaterki. Końcówka może odrobinę naciągana, ale całość wyśmienicie opisana. 


"Opowieść trzeciego stopnia" - genialnie napisane krótkie opowiadanie o ludziach z bardzo niezwykłej perspektywy. Świetny pomysł i wykonanie. Jedna z lepszych pozycji tej antologii.


Metryczka:
Tytuł: "Szkice z życia. Antologia opowiadań". 
Autor: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza RW2012
Rok: 2012




4 komentarze:

  1. Dziękujemy za recenzję :-) Pozdrawiam serdecznie :-)

    Agnieszka vel Agnes A. Rose

    OdpowiedzUsuń
  2. Mnie także bardzo miło i cieszę się, że opowiadanie się podobało!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Przesyłam uśmiechy od Rembrandta:)))

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję wszystkim za komentarze. Nie spodziewałam się, że moja recenzja zostanie tak szybko "wyłapana" przez autorów :)

    OdpowiedzUsuń